هندزفری یا هدفون ؛ کدام را بخریم؟
نوشته شده توسط : Mars

البته این تصمیم بستگی به موارد بسیاری دارد. هندزفری و هدفون هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. بهترین راه گوش دادن به موسیقی بستگی به شرایطی دارد که در آن هستید و البته سلیقه شخصی شما. در این مقاله، نگاهی کوتاه به این دو دستگاه محبوب می اندازیم تا بتوانند بسته به سلیقه و بودجه شخصی خود، به کاربران کمک کنند تا گزینه مناسبی برای خرید هدست مورد علاقه خود را انتخاب کنند. خلاصه، می توان گفت:
- هدفون از کیفیت صدای خوبی برخوردار است.
هندزفری سبک، راحت و قابل حمل است.
اهداف از نویز پس زمینه جلوگیری می کنند.
- هدفون به دلیل اندازه و وزن بیشتر برای استفاده خانگی و کوتاه مدت مناسب است. از طرف دیگر هندزفری به دلیل وزن کم و قابلیت حمل آسان در خیابان، کافه ها، حمل و نقل عمومی و پیاده روی، در کلوپ های ورزشی و در دویدن استفاده می شود.
هدفون
هدفون روی گوش قرار می گیرد.
مزایای هدفون
بزرگترین مزیت هدفون، کیفیت صدای عالی است که آنها به کاربر ارائه می دهند، به خصوص در مورد صدای باس. ویژگی دیگر هدفون این است که از ورود نویز و سر و صدای محیط جلوگیری می کنند. هدفون در جلوگیری از نویز و سر و صدای پس زمینه، مانند صدای اتومبیل در خیابان، خوب است.

هدفون های باز فنجان معمولاً مقرون به صرفه هستند و می توانید با کم هزینه یک جفت هدفون خوب خریداری کنید. مدل های بسته بسته از یک قیمت بالاتر شروع می شوند و تا 500 دلار یا بیشتر می فروشند، در حالی که با 20 دلار می توانید یک هدفون پشت باز مناسب دریافت کنید. اما دلیل بالا بودن قیمت هدفون بسته چیست؟ هدفون با کیفیت بالا مانند هدفون های Dr.Dre's Beats مجهز به مدل بلندگو پیشرفته، تقویت صوتی قدرتمند و از بین بردن عالی سر و صدای پس زمینه است.
معایب هدفون
هدفون قطعاً مناسب نیست. این ممکن است به دلیل بزرگ بودن و قابلیت حمل هدفون باشد که به ندرت می بینید کسی در حین دویدن یا راه رفتن در اطراف این هدفون را پوشیده است. استفاده از هدفون برای چند ساعت پشت سر هم باعث گرم شدن و تعریق گوش ها بخصوص هنگام ورزش می شود. هرچه هدفون بزرگتر باشد، موهای شما کثیف تر خواهد شد. استفاده همزمان از هدفون با عینک و گوشواره نیز مشکلات خاص خود را دارد.
هندزفری
هندزفری را می توان در قسمت بیرونی گوش (گوش گوش) نیز قرار داد، اما بیشتر هندزفری به گونه ای طراحی شده است که در کانال گوش قرار می گیرد.
فواید هندزفری
هندزفری معمولاً ارزانتر، سبک تر و کوچکتر از هدفون است. این یعنی 100٪ قابلیت حمل. این ویژگی هندزفری قابل حمل باعث شده است تا هر روز افرادی را با سیم هایی که از گوش های اطراف شهر آویزان هستند، ببینیم. از آنجا که هندزفری فقط درون گوش قرار دارد، استفاده از این هندزفری ها به مدل موی شما صدمه نمی زند و هیچ ارتباطی با گوشواره ها و عینک ندارد.
معایب هندزفری
متأسفانه، این دستگاه کوچک دارای یک اشکال اساسی است، یعنی کیفیت پایین صدا که در اختیار کاربر قرار می دهد، خصوصاً برای صدای باس. نقطه ضعف دیگر هندزفری این است که هیچ ارتباطی با از بین بردن نویز پس زمینه و سر و صدای خارجی ندارد و تقریباً همه صداها به همراه موسیقی شنیده می شوند و کاربر ضعیف چاره ای جز روشن کردن صدا تا انتها ندارد که ممکن است آسیب ببیند. شنوایی او بعضی اوقات هندزفری به کانال گوش آسیب می رساند و برخی نمی توانند به هیچ وجه هندزفری را قرار دهند زیرا همیشه از گوش آنها می لغزد.
تصمیم نهایی

اگر بدنبال لذت بردن از کیفیت صدای بالا و شنیدن تک تک ادوات سازی در یک قطعه موسیقی هستید، بهترین گزینه برای شما هدفون‌ها هستند. برای گوش دادن آهنگ در خانه نیز هدفون‌ها به کارتان می‌آیند تا از لذت شنیدن موسیقی خوب بهره‌مند شوید. اما برای باشگاه یا در مسیر رفت و آمد، هندزفری‌ها بخاطر وزن سبک و قابل حمل بودن گزینه بهتری هستند.

پیش از خرید این نکته را هم درنظر بگیرید که هدفون‌ها و هندزفری‌ها هردو دستگاه‌هایی هستند که نویز و سروصدا از آن‌ها عبور نمی‌کند و «تفکیک کننده نویز» محسوب می‌شوند یعنی بخشی از سروصدای اطراف را گرفته و مسدود می‌کنند؛ مانند وقتی که انگشت‌تان را درون گوش می گذارید یا گوش پوش می‌پوشید. اما عده‌ای هم هدفون یا هندزفری‌هایی را ترجیح داده که صداگیر هستند.

صداگیری (Noise Cancellation) فناوری شنیداری صوتی است که صداهای پیرامونی خارج از هدفون یا هندزفری را تشخیص می‌دهد و فاز امواج صوتی را معکوس کرده و بدین ترتیب آن‌ها را لغو می‌کند یعنی صداگیری انجام می‌دهد. این فناوری بیشتر برای نویز و سروصدای پس زمینه مداوم با فرکانس پایین به کار می‌آید مانند صدای موتور جت حین پرواز یا رفت و آمد مداوم و یکنواخت در یک خیابان شلوغ. اما این فناوری برای صداهای دوره‌ای و با بسامد بالا کاربرد ندارد. از مثال‌های صدای دوره‌ای می‌توان به سگی که ناگهان شروع به پارس کردن می‌کند، یا بچه‌هایی که با سروصدا، خنده‌کنان و جیغ‌زنان به سمت پایین خیابان می‌دوند اشاره کرد. با توجه به مزایا و معایبی که در بالا اشاره کردیم نخستین قدم پیش از تصمیم گیری برای خرید، بررسی شرایط و محیط اطراف‌تان است.

اگر هنوز هم بین انتخاب خرید هندزفری یا هدفون تردید دارید باید بگوییم که بیشتر افرادی که نمی‌توانند از بین این دو گزینه یکی را انتخاب کنند، هردو را می‌خرند و بسته به شرایط از یکی از آن‌ها استفاده می‌کنند. با این روش خیالتان راحت است که همیشه در هر حال و شرایطی بهترین امکانات را در اختیار دارید.

 




:: موضوعات مرتبط: هندزفری , ,
:: برچسب‌ها: Earphone,Handsfree , Headphone ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : جمعه 27 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: